Bekövetkezett, ami elkerülhetetlen volt: a Facebook elkezdett terjeszkedni az e-kereskedelem irányába. Mit is jelent ez pontosan? Milyen következményei lehetnek ennek egy kisvállalkozás életére vetítve? Mi várható hosszú távon? Ilyen és hasonló kérdéseket boncolgattunk az új funkció kapcsán.

Már régóta sejthető volt, hogy egy olyan platform, amelynek közel 2 milliárd felhasználója van, előbb-utóbb valamilyen formában szeretne egy szeletet az elektronikus kereskedelem tortájából is. Az is sejthető volt, hogy amikor ez bekövetkezik, az nem egy kis szelet lesz.

A Facebook egy profitorientált vállalat, melynek egyértelmű célja (amely mindenki számára egyre világosabb lett az elmúlt időszakban), hogy minél több profitot termeljen a részvényeseknek. Ez a lépés hosszú távon nagyon sok profitot termelhet a Facebook-nak. Nagyon sokat!

De mi történt pontosan?

Bizonyos Facebook oldalak esetén, az adminisztrátorok számára megjelent egy új gomb (Bolt néven):

facebook-bolt

Amikor erre rákattintunk az alábbi ablak ugrik fel:

facebook-bolt-terulet-beallitasa

Miután belekattintunk az “Elfogadom a kereskedői feltételeket és szabályokat.” melletti pipába, már aktívvá válik a folytatás, és gyakorlatilag kezdhetjük is a “bolt megnyitását”.

A kereskedői feltételek és szabályzatok egyébként jelenleg kizárólag angol nyelven elérhetőek, de remélhetőleg hamarosan lefordítják magyarra is, azok kedvéért, akiknek ez problémát jelent.

Akit részletesen érdekel, ezen a linken elérheti:
https://www.facebook.com/legal/commerce_product_merchant_agreement

A termékeket egyelőre egyesével lehet feltölteni, így nem alkalmas több ezer termékkel rendelkező webáruházak kiváltására. Már csak azért sem, mert valójában ez nem egy webáruház motor!

Ezt inkább egy újabb hirdetési lehetőségnek nevezhetnénk, hiszen közvetlenül vásárolni ezzel a módszerrel nem lehet.

Ez már a termék feltöltési oldalának megnyitásakor is szembetűnő:

facebook-termekfeltoltese

Tehát képet, videót, árat, stb fel tudunk tölteni a Facebook-ra, ugyanakkor a fizetéshez már egy egyedi URL-re van szükség, tehát a Facebook nem tudja ezt automatikusan lebonyolítani (ennek valószínűleg adózási és jogi akadályai is vannak).

Summa summarum egyértelműen látszik, hogy nem kell azonnal mindenkinek rohannia, Facebook boltot nyitni. Sőt egyelőre ennek a funkciónak a kipróbálását kizárólag az egy-két, maximum néhány tucat termékkel rendelkező Vállalkozásoknak javasoljuk, ott is csak szakértő bevonásával, továbbá rendkívül körültekintő módon.

Valójában nem maga a funkció, ami el kell, hogy gondolkodtasson minket, mivel az sokkal egyszerűbb, minthogy kiváltsa a meglévő webáruház rendszereket.

Az elv az, ami nagyon elgondolkodtató. A Facebook nyíltan szeretne egy szeletet az e-kereskedelmi tortából.

Mi lesz ennek a következménye?
Egyelőre megjósolni sem lehet. Elképzelhető, hogy egy elhaló kezdeményezés lesz a Facebook életében (nem egy ilyet láttunk), ugyanakkor akár az is elképzelhető, hogy a jövőben, néhány év múlva már nem csak a híreket nézzük a Facebook-on keresztül, de ha vásárolni szeretnénk, akkor sem kell elhagynunk a Facebook oldalát.

Milyen következményei lehetnek ennek az irányvonalnak?
Beláthatatlanok. Egy újabb mérföldkő lehet a Facebook, de az online marketing világában is. Képzeljük csak el, ha ez a funkció tömegesen elterjed, a Facebook még a mai befolyásánál is nagyobbra tehet szert, irányítva gazdasági, üzleti, divat és egyéb folyamatokat. Beláthatatlanul, vagy beláthatatlanul veszélyes következmények mellett.

Mit tegyen egy magyar kisvállalkozás?
Készüljön fel! Készüljön fel arra, hogy egy nap a Facebook-on keresztül fog értékesíteni. Nem biztos, hogy bekövetkezik, de ahhoz, hogy ne csak a Facebook profitáljon ebből a lehetőségből, hanem mi is, fel kell készülnünk.

Próbáljuk ki ezt a lehetőséget, és vonjuk le a következtetéseket.

Egy következtetés véleményem szerint már most levonható:

A Facebook sokkal nagyobbra tör, mint azt mi, magyarországi kis- és középvállalkozások elképzelhetnénk.

 

Share This

A honlap további használatával Ön elfogadja a Sütik használatát (szinte minden weboldalon vannak Sütik) További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás