Először is azt kell megállapítanunk, hogy még jócskán le vagyunk maradva szomszédainktól, pedig bővül a digitális kereskedelem, új szereplők kapcsolódnak be a folyamatokba. Ami biztos, hogy az üzletek nem tűnnek el, csak az egész értéklánc átalakul.

A kereskedelem digitalizációja messze nem csak a webshopokat és az online vásárlást jelenti.

Szakértők szerint hazánkban jelentős kihasználatlanság van az ipari szegmensben, amit még tovább növelnek az olyan fejlesztések, mint az automatizálás, a robotika, dróntechnológia.

Ehhez kulcsfontosságú momentum a gazdaság versenyképessége, és a fogyasztók hozzáállása, így nem csak a technológián múlik ennek a piacnak a fejlődése. Ez is az oka annak, hogy hátrányt szenved Magyarország, és nehezíti a fejlődést nemzetközi szinten még az is, hogy a döntéshozók, és a jogalkotók java része nem ismeri, vagy csak alig ismeri a digitális világot, és ezen belül is a digitális gazdaságot.

Fontos tisztázni, hogy az e-kereskedelem növekedése nem azt jelenti, hogy több webshop lesz. Sokan téves jelentést tulajdonítanak a kereskedelem digitalizációja kapcsán, pedig ez ma már sokkal többet jelent, és jóval sokrétűbb, mivel adatalapú folyamatokról van szó, amik a teljes értékláncon végigmennek.

“Az e-business vagy e-commerce egy tágabb kategória, amibe beletartozik például az is, ha mobilról utalunk pénzt, vagy ha BKK-autómatából veszünk jegyet a villamosra. Nagyon széles a spektrum, és egyre csak szélesedik” – véli Kis Ervin Egon, a SmartCommerce Consulting vezető tanácsadója.

A kiskereskedelmi forgalom egészénének 4,1 %-át teszi ki az online forgalom, derül ki bizonyos kutatásokból, ami az Európai Unió tagállamaiban átlagosnak mondható. Viszont az Egyesült Királyságban, 13 %-os ez az arány, de azt is hozzá kell ehhez tenni, hogy a legfejlettebb országokhoz tartozik.

A közép-Európai régió vezető országa ilyen szempontból Csehország, ahol a miénknél 2-3-szor nagyobb az online kereskedelmi forgalom, bár ehhez hozzá tartozik, hogy itt a lakosság és ezáltal a fogyasztói piac is nagyobb, mint Magyarországon.

Míg a tavalyi évben az e-kereskedelem a 10 legnagyobb kereskedő együttes forgalmának 92 milliárd forintot jelentett, vásárlóerőben jóval elmaradunk az EU-s átlagtól. A top 5-10 e-kereskedő viszi a körülbelül 20 %-át a hazai piacnak, ebben segített nekik például a Black Friday, és az ingyenes kiszállítás meghonosítása is.

Világszerte a műszaki cikkek online kereskedelme jár az élen, de még itt is elmarad Magyarország, hiszen ezeknek nagyjából 30 %-át adják el online.

Hazánkban inkább a színház-, a mozi- és a koncertjegyek vásárlására, és a szállásfoglalásra szűkül még mindig az online kereskedelem számottevő része. Viszont számottevő növekedést mutat már a ruhakereskedelem is, felzárkózóban vannak az élelmiszerek, főleg a tartósak is.

Szakértők szerint jelentős növekedés vehető észre a szépségápolási termékek és a játékok kategóriájában is, ebből viszont arra következtettek, hogy egyre nagyobb számban vannak a női vásárlók.

Korábban vezető poszton volt az eBay és a Vatera, viszont ahogy egyre nagyobb rétegek kapcsolódtak be az internet használatába és az online vásárlásba, csökkenésnek indult az érdeklődők száma. Ez a momentum, és az, hogy az embereknek fontos a vásárlói élmény (egyezkedni, alkudni, telefonon megbeszélni) hívta életre a Jófogást és az OLX-et. Ez a két oldal egy felvásárlás után egyesült, hogy sikeresebben kielégíthesse az igényeket.

Manapság már nehéz megmondani, hogy ki a kereskedő, ki a gyártó, ez annak köszönhető, hogy a digitalizáció hatására több cég is belép akár egészen más piacokra is, mint az ő területe. Akár már a gyártó is adhat el termékeiből, nincs szüksége kereskedőre az ügyfelek felkereséséhez.

Szakértők szerint kérdéses, hogy mivel lehetne kiváltani a teljes kereskedelmi láncot, hiszen bizonyos termékeknél elengedhetetlen a szakértői segítség, mivel a vásárló nem biztos, hogy tudja önállóan kiválasztani a számára szükséges terméket.

Share This

A honlap további használatával Ön elfogadja a Sütik használatát (szinte minden weboldalon vannak Sütik) További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás